IT maailma prohmakad

Olgem ausad, kõik teevad vigu, aga olukord on teine, kui see tähendab sulle miljoneid kahjumit. Selleks, et järgmine Skype välja arendada, on vaja head ideed, teadmisi, pädevat meeskonda, õnne ja õiget ajastust. Edu valem on kõigi komponentide korrutis. Kui aga üks komponent on null, on kogu korrutis null.

Pole tehnoloogia maailmaski vähe neid projekte, mis raketina kosmosesse tõusmise asemel isegi stardipakult minema pole saanud. Esimese näitena võib ette võtta Google Wave’i, mis jõudis turule 2009. aasta mais. Tegemist oli Google ühe kehveima üllitisega, mille kohta väideti, et kui e-mail oleks leiutatud nüüd, oleks see täpselt selline. Rakendus oli segu e-mailist, Twitterist ja instant messaging’ist. Ratast uuesti leiutaga pole üldiselt mõtet ning vastupidiselt oodatud edule, ei võtnud inimesed seda rakendust omaks ning juba aasta hiljem loobus Google selle edasi arendamisest.
Kui juba Google’st juttu, võiks ära mainida ka Google’i prillid. Tootele tehti kõvasti turundust ning ootused olid kõrged, kui kui prillid lõpuks lettidele jõudsid, oli vaimustus kadunud. Müüginumbrid jäid alla ootuste ning toode kadus taas eesriide taha – veel ei olnud õige aeg, arendustööd käivad ja tulevikus on oodata prillide teist tulemist, väidab Google.

Teise prohmakaga sai hakkama Microsoft. Windows Vista turule toomisega 2007. aastal loodeti operatisoonisüsteemile anda uus hingamine, tehti “ilukirurgia” tehnikamaailmas. Taaskord, edu ei saabunud. Paljud jätkasid Windows XP kasutamist ning läksid hiljem otse Windows 7-le üle.
Põhjuseid oli mitmeid. Kui XP sisaldas tol hetkel endas 35 miljonit rida koodi, siis Vista puhul oli see number 50 mln, mis tõmbas alla ka kiirust. Piltlikult öeldes kasutati viienda käigu asemel nüüd neljandat – seda eriti juhul, kui kasutajal polnud kõige uuemat ja võimsamat riistvara.
Üheks olulisemaks põhjuseks oli aga fakt, et Vista ei ühildunud paljude tarkvarade ja riistvaraga. Nõnda oli keeruline uut op-süsteemi kasutusele võtta, isegi kui oleks soovitud.
Oma osa Vista ebaõnnestumisel oli ka Apple-l, kes tegi Vistale kõvasti antireklaami, väites, et tegemist on vigase, igava ja keerulise op-süsteemiga. Samas on endiselt ka neid, kes väidavad, et Vista polnud häda midagi – vaatenurga küsimus.

Kolmas nominent kõige suurema prohmaka tegija auhinnale on Segway – püstine tasakaaluliikur, mis saabus turule 2001. aasta lõpus. Loodeti, et Segway müüb 10 000 toodet nädalas, tegelikkuses müüdi esimese kahe aastaga alla 10 000 ühiku. Loosung, et Segway hakkab tulevikus asendama kõndimist, kukkus kolinal läbi. Paika ei pidanud isegi Steve Jobs’i väide, et sellest saab midagi suuremat kui PC. Revolutsioon jäi tulemata.
Tootele püüti rakendust leida paljudes valdkondades, selle asemel, et keskenduda ühele segmendile. Inimesed liikusid jala, jalgratta, mootorratra või autoga, ettevõtted küll katsetasid toodet, kui nende jaoks jäi funktsionaalsusest puudu.
Aeg-ajalt võib Segway’del näha küll linna uudistavaid turiste, aga see on ka kõik.

Kliendi käitumist ennustada pole kerge, õnnestumiste kõrval on ka palju läbikukkumisi, millest õpitakse ning tänu millele arendatakse tulevikus paremaid tooteid. Maailmas on raha piisavalt, eks vahel ongi hea seda ka tuulde lasta!

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s